fredag 5 september 2014

"Självklart, men det tror jag inte att jag får."

...var svaret när Göran frågade mig om jag ville tävla Rasko på IPO SM. Vi har alltid pratat om att vi ska byta förare på våra hundar vid någon tävling, men nu? På ett SM? Träningen började och vi hade inte så lång tid på oss. Från start kändes det inte helt bra. Rasko är en ganska hård hund och han hade under sitt sjuåriga liv ditintills aldrig lyssnat på mig.
 
Tre veckor senare var det dags. Raskos 4e IPO SM, mitt 2a men vår första tävling tillsammans. Han spårade ett av sina bättre spår med 98p, vilket kändes skönt inför de något osäkrare granarna lydnad och skydd. Skulle han lyssna på mig eller skulle jag "tappa" honom i lydnaden? Skulle han gå ur hand i skyddet? För er som inte minns så blev Rasko diskad på SM de två tidigare åren för att han inte släppte i skyddet. Året där innan vann han.
 
När vi gick in i lydnaden gick vi in i vår egen värld. Bara Rasko och jag. Ingenting runt omkring existerade längre. Det var en otroligt skön känsla som jag inte upplevt på någon tävling tidigare. 89p fick vi och han kändes fin rakt igenom. På livesändningen tycker jag att han gjorde som han brukar på tävling men var något tystare i apporteringarna.
 
I skyddet gick ronderingen fint. Han kom in lite dåligt i bettet efter flykten men för övrigt skötte han sig utmärkt med 94p, och han lyssnade på mig!
 
Efter skyddet låg vi i ledning och vi fick en mycket spännande eftermiddag när de andra ekipagen skulle göra sina skyddsarbeten. Grattis till Maria Vieweg som gick om oss efter ett jättefint skydd. Vi slutade 2a på IPO SM, vår första tävling tillsammans. Vilken härlig hund han är Rasko. Genom att få 281 p på ett SM med ny förare övertygar han mig om att han är tränad på helt rätt sätt för att bli så stabil. Tack Göran för att jag fick chansen att gå ut med Rasko på tävlingen. 
Foto: Elina Malmebo

Vi tackar arrangörerna för ett mycket bra arrangemang, hela Team Töllsjö för att vi tränar och har så trevligt ihop, Gråmanns Kennel för en underbar hund och Royal Canin för ett mycket bra foder. Nu  blickar vi framåt mot Nordiska Mästerskapen om 2 veckor.

1 kommentar:

  1. Grattis! Bra jobbat kompis!
    Är det stor skillnad för en hund om man byter förare trots att hunden träffar föraren dagligen? Blir det som att du Evelina är den snälla som inte är lika sträng medans Göran brukar vara det med Rasko?
    Vart går Nordiska Mästerskapen?
    Vi hörs! Kram!

    SvaraRadera