onsdag 6 april 2011

Raskos apportering

Nu börjar det ske förändringar i Raskos apportering. Han var slapp i avlämnandet och tempot var lågt på tillbakagången. Träningen går ut på lite krav och en del förväntan. Jag tycker det är viktigt att skilja på vad som ska tränas, tempo eller hantering.

Vid hanteringen brukar jag ha Rasko i grundposition och lägga apportbocken en meter framför mig och säga apport. Om han tuggar så lägger jag lite press på honom och säger håll fast. Så fort han gör önskat beteende så klickar jag och slänger fram bollen. Jag sätter även apportbocken i munnen på honom, backar en meter och säger apport. Ibland lägger jag apportbocken två meter till vänster eller höger om mig för att befästa positionen framför mig. Här är det bara att använda fantasin, variation och repetition.

När det gäller tempot vill jag ha mycket förväntan när han kommer mot mig. I början går träningen ut på att så fort han har gripit apportbocken så håller jag en boll bakom ryggen i ett snöre. När jag särar på mina ben så ser han bollen och springer i full fart mellan benen för att ta bollen. Med tiden så kanske jag visar bollen när han är precis vid mig. Tanken är att han inte ska veta när bollen dyker mellan benen.

Spåret går framåt. Fortfarande mycket muskler, men det går åt rätt håll :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar